به گزارش همشهری آنلاین، مسعود درستی با بیان این مطلب افزود: دو نسل ناوگان در مترو داریم، ناوگان نسل اول DC و نسل دوم AC نام دارد، اگرچه ناوگان مترو در بازههای زمانی مختلف تجهیز شده اما ۴۲ رام قطار DC یا همان قطارهای نسل اول امروز به لحاظ در دسترسبودن و راندمان، مطلوب نیستند و جور اصلی جابهجایی مسافر را قطارهای AC میکشند. در خطوط فعلی مترو نواقصی داریم. اگر بخواهیم سرویسدهی مطلوبی ارائه کنیم معادل ناوگان موجود باید قطار اضافه شود تا سرویسدهی مناسبتری ارائه دهیم.
او تاکید کرد: با تکمیل خطوط جذابیت و مطلوبیت مترو برای شهروندان بیشتر میشود همانطور که با بهرهبرداری از بخش میانی خط شش مطلوبیت این خط چندبرابر شده است. اگر خطوط ۶، ۷، ۴، ۲ و ۳ را توسعه دهیم ناوگان فعلی ما جوابگوی سرویسدهی نخواهد بود و لازم است برای ۴ خط باقیمانده نیز برنامهریزی مضاعفی برای تأمین ناوگان اختصاصی آنها در آینده وجود داشته باشد.
آخرین خبر از خرید ۶۳۰ واگن جدید
این مدیر ارشد شهری پایتخت در ادامه به دو مسیری که برای تأمین کسری ناوگان دنبال میشود اشاره کرد و گفت: قرارداد ۶۳۰ واگن که توسط وزارت کشور در ۵ سال گذشته منعقد شده بود مسیر کندی را طی کرده؛ اما با پیگیریهای شهردار تهران در چند ماه گذشته بسیاری از موانع برطرف شده است و امیدواریم در کمتر از ۲ ما آینده پیشپرداخت آن داده شود.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه افزود: در چند سال گذشته در حوزه حملونقل شهری بحث تولید قطار ملی نیز دنبال و برای نخستین بار یک رام قطار بهصورت پایلوت ساخته شده و و مراحل تست آن در حال انجام است. همچنین برای ۱۱۳ رام قطار در قالب قطار ملی قراردادی را امضا کردیم. اگر این کارها در ۱۸ تا ۳۶ ماه آینده انجام شود کمک بسیاری به ناوگان میکند و این مشکل مهم بهمرور برطرف میشود.
تست موفق قطار ملی
درستی با بیان اینکه یک رام قطار ملی با مشارکت شرکتهای دانشبنیان ساخته شده است، تصریح کرد: واقعیت این است که بسیار سختگیرانه مسائل مرتبط باکیفیت و تستهای این قطار را پیگیری میکنیم و همه تستهای رایج و استاندارد روز دنیا را از این قطار میگیریم. در سه شب گذشته تستهای نهایی این قطار در خطهای اصلی ما انجام شد و تمام آنها را با موفقیت پاس کرد. طبق پیشبینیهای انجام شده تا اواخر مرداد این قطار آماده خدمترسانی به مردم خواهد بود و باید بگویم اگر اینقدر سختگیری نمیکردیم تا امروز قطار ملی وارد چرخه بهرهبرداری شده بود؛ اما قصد ما این است که با یک اطمینان خاطر کامل این قطار تأیید و وارد خط شود.
درستی در خصوص اورهال قطارها گفت: در سهماه ابتدای سال و طبق برنامه زمانبندی، با حساسیت خاصی اورهال قطارها را در دستور کار قرار دادیم و طبق برنامه تا یک سال آینده ۲۹ رام قطار را باید اورهال کنیم. در کنار اورهال و نوسازی، ارتقای قطارهای DC که مشکلات اصلی در ساختار قدیمی خود دارند را هم انجام میدهیم.
وی به ارتقای قطارهای DC در پروژه DC پلاس اشاره کرد و افزود: در این پروژه با شناسایی نقاط ضعف، در کنار اورهال و تعمیرات، ارتقای کیفی و بهسازی ۵ مورد از پارامترهایی که نیاز مبرمی برای ارتقای کیفیت داشتند نیز انجام شد. در واقع امروز ۴۱ رام قطار DC داریم و یک رام قطار DC پلاس که امیدواریم با اتمام این پروژه تا خردادماه سال آینده یکسوم قطارهای DC ارتقا یابند.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه با اشاره به اینکه قیمت جهانی یک واگن از حدود یک میلیون یورو تا ۱.۲ میلیون یورو است، گفت: قطارهای نسل اول مترو اگرچه قدیمی هستند؛ اما با توجه به مشکلات تأمین منابع، نگاه ما این است سرمایههایمان را حفظ کنیم و این قطارها را سرمایه مردم میدانیم و میتوانیم با حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد قیمت یک رام قطار، تکنولوژی آنها را ارتقا دهیم در واقع ارتقای قطارهای DC سرمایهگذاری است که با جدیت پیگیری میکنیم.
اورهال۴۵۰ قطار تا آخر سال
او در خصوص ظرفیتهای موجود برای اورهال قطارها گفت: برای اورهال، ظرفیت و زیرساخت یک مسئله است و بحث دیگر حوزه عملیات است که امکان در اختیار قراردادن واگنهای زیاد برای اورهال را نداریم.
درستی افزود: در نشست خبری اخیر، سوء برداشتی از صحبتهای شهردار شده در واقع برنامه یک سال آینده ما برای اورهال ۲۰۳ واگن است و منظور شهردار تهران از اورهال ۴۵۰ واگن تا پایان سال آینده است که عدد قابلتوجهی است و به جز ظرفیت واگنسازی اگر شرایط در پایانههای شهید کلاهدوز و اکباتان فراهم شود میتوان ظرفیت زیرساختی اورهال را ۴۰ تا ۵۰ درصد ارتقا داد؛ اما این نکته مهم است که برای اورهال حوزه زیرساخت و عملیات را با هم ببینیم.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه گفت: فصل تابستان با توجه به کاهش مسافر فرصت بسیار مناسبی برای اورهال است تا در مهرماه و بازگشایی مراکز آموزشی با توجه به افزایش مسافر با قطارهای اورهال شده بهترین سرویسدهی را داشته باشیم. امسال نیز برنامهریزی کردیم تا از این فرصت طلایی حداکثر استفاده را داشته باشیم.
نظر شما